Andere recensies

Anna
Regisseur Koen Schyvens en Peter Dictus als scenarist en tekstschrijver hebben er met de hulp van zo'n zestig spelers, maar ook dansers, stemmen en filmers een spektakelstuk van gemaakt. Gelukkig zijn er ook genoeg 'kleine scŤnes', die het totaalbeeld wat meer menselijke maat meegeven. Anna, in al haar verschijningen, is zeer geslaagd.
(BN/De Stem, 18 augustus 2007)

De Arlťsienne
Het verhaal van de verdwaasde verliefde lijkt er een van de triviale soort. De gevoelens worden echter zo zuiver verwoord, dat het heel eenvoudig is je in te leven in de strijd op leven en dood van de verliefde jongeman.
Zonder dat het ergens pathetisch wordt, ontrolt zich het onmogelijke liefdesverhaal in een landelijke omgeving. Een enkele maaiende vrouw en wat verdwaalde dorpelingen zijn voldoende om het decor te creŽren. De prachtige tekst van Peter Dictus is hier en daar ronduit poŽtisch zonder geforceerdheid. Maar ook andere gevoelens en stemmingen zijn adequaat geformuleerd. De stemmen spelen daarin een hoofdrol.
(BN/De Stem, 30 juni 2003)

Romeo & Julia, De laatste zomer
Romeo & Julia,  De laatste zomer doet soms even denken aan de Italiaanse film Novecento. De vijandige families Montecchi en Capuletti leven in een overgangstijd, er gaat een andere tijd aanbreken in het katholieke Italiaanse dorp, dat ook wel een beetje Zundert zelf lijkt te verbeelden. Dictus heeft een ware krachttoer verricht door de klassieke tragedie rigoureus te bewerken tot een geheel nieuw stuk, zonder rijmloze verzen. De schoonheid (en ingewikkeldheid) van Shakespeares taal ontbreekt, maar er staat wel een gedurfde directe taal tegenover die overtuigend klinkt en vaak geestig is.
(BN/De Stem, mei 2000)

Een heldere voorstelling met veel jonge spelers. Novecento-sferen. Een mooie tekst van Peter Dictus die niet altijd even verstaanbaar werd gebracht in het Zundertse Globetheater. Zeer sterke vertolking ouders van Julia. Ook Romeo en Julia spelen overtuigend. Live fanfare-orkest.
(AT, gezien 13/5/00, tijdens Shakespearement)

Kinderen Van Aert
Peter Dictus uit Wernhout schreef een mogelijk nog mooiere eenakter. Drie ongetrouwde broers, die samen in het ouderlijk huis wonen, zijn plotseling naar het ziekenhuis geroepen, omdat hun zus die voor hen zorgt, daar opgenomen is. Op de gang wachten ze angstig op nieuws. (..) Heel zuiver de sfeer getroffen die in een overhoop gehaald gezin heerst.
(Brabants Nieuwsblad, 1993)

Liedjes
Warme boeiende teksten. PoŽtisch. Hij neemt je mee in zijn beelden.
Innemend, charmant, gastvrij, oprecht.
ĎDancing Europaí is zeer origineel.
(uit het juryrapport bij de finale van het Jutters Festival, Wijk aan Zee, 4 juli 2004)

Ander hoogtepunt: Peter Dictus uit Zundert. De man lijkt niet alleen fysiek op Stef Bos, ook zijn repertoire kan de vergelijking doorstaan.
(Brabants Dagblad, Folkfestival, Schouwburg Tilburg, 22 januari 2001)

Bert & Dictus: Ongeneeslijke MelodieŽn
Aan dynamiek geen gebrek. Geinige uitstraling, leuke ideeŽn en muzikaliteit. Beetje aan de oppervlakte. Onmiskenbare mimische kwaliteiten. 'Waarom Henk' geniale smartlap.
(Tubantia)

Directer, hier en daar nog net niet grof. Momenten van grote kwaliteit. Mooi gebruik van ritmen, uitgemolken melodieŽn met hoorbare ironie. Schitterende persiflage op het eeuwige liefdeslied. 'Ongeneeslijke MelodieŽn' had iets heel fris.
(Provinciale Zeeuwse Courant)

Eťn ziel, twee smoelen, samen sterk in komische acts, liedjes en praatjes. Wrang ironisch is hun liedje over de zorg voor de oude vader. Kostelijke parodie op het goedkope geblŤr op Radio 3. Veelzijdig, een geheel eigen stijl en nu en dan knettergek.
(Twentsche Courant)

Platvloerser, maar niet minder leuk. Hilarische sketches en liedjes. Ze overdrijven dan wel, maar drukken het publiek toch ook met de neus op de feiten. Complimenten voor zang en begeleiding.
(De Stem)

Op luie kermismelodieŽn brachten zij enkele verrassend gemene liedjes over pedofilie en kerk ten gehore. De Ongeneeslijke MelodieŽn, zoals het programma van Bert & Dictus heet, klinkt als een klok!
(Brabants Nieuwsblad)

Duurt het nog lang? Dat gevoel komt niet op bij Bert en Dictus. In een zeer gevarieerde mengeling van pantomime, zang, toneel en dans zetten die twee in een prima afstemming op elkaar een goed stuk cabaret op het toneel: cabaretiers voor de lange termijn.
(Weekblad Regio Oss)

Bert & Dictus oogstten volop applaus met hun ingedikte voorstelling Ongeneeslijke MelodieŽn, een aaneenschakeling van dwaze en vaardig uitgevoerde nummers. Vooral het gemak waarmee Peter Dictus de lachers naar zijn hand wist te zetten, verraste mij, zoals in de persiflage op het milieuspotje en zijn kolderieke ervaring met de spermabank en de ode aan majorettes.
(Brabants Dagblad)

Een geweldig uit de hand lopend lied over hoe het zou zijn als Jezus een lekker wijf was geweest. Hoe de zanger daarbij bijna de plastic kitschzuil van De Burcht torpedeerde, is helaas niet voor herhaling vatbaar.
(Uit in Leiden, bij de audities voor het Leids Cabaret Festival, 1994)

En bij Bert & Dictus viel te lachen, wat ook een zeldzaam goed was. Hun smartlap Waarom Henk was een tophit van dit festival. De jury heeft aanstaande zaterdag nog het een en ander uit te leggen.
(Leids Dagblad, bij de halve finale van het Leids Cabaret Festival, 1994)

Een heldere goed afgeronde voorstelling met een prima uitsmijter. (...) De jury van dit jaar had graag wat meer diepte gezien.
(uit het juryrapport van het Leids Cabaret Festival, 1994)

Peter Dictus: Het Voorportaal
Op sommige momenten was Dictus super snel en overdonderde hij het publiek met doordenkertjes (..) Een goede finalist, minder lollig dan de anderen maar razend knap met taal stoeiend in z'n act over 'dubbers' en 'tobbers'. Een tegendraads programma, oordeelde de jury bij monde van voorzitter Pieter van Empelen. Men vond dat Dictus soms over de cabaretgrens heen ging en was benieuwd waar hij uiteindelijk met deze vorm van theater terecht komt.
(Conamus Courant, bij de finale van Cameretten, 1989)